top of page
  • Dennis

Hoe ruim is jouw blik?

Bijgewerkt op: 4 dagen geleden


Granada, Generalife met uitzicht op Alhambra
Granada, Generalife met uitzicht op Alhambra

Wat een uitzicht!

En wat prachtig om zo te hebben kunnen genieten van de kunst, pracht en praal en het mooie weer van Zuid Spanje. De schoonheid van de natuur doet ons al eeuwen verwonderen en in het geval van het Alhambra kan ik zeggen dat ik niet teleurgesteld was.


Hoe heerlijk is het om te genieten van een open en wijds uitzicht! Maar wat nu als je blikveld wordt gehinderd door een obstakel, een kader? In het geval van de bovenstaande foto is het kader ook niet onaangenaam om naar te kijken. Maar toch ben je dan genoodzaakt om te focusen en de ruime blik los te laten. En dan heb je hebt niet alles meer in beeld.


Is dat erg? Er is natuurlijk helemaal niks met focus en inzoomen. Zeker als je bezig bent met een specifiek project of een taak, het lezen van een boek of het maken van een schilderij. Maar dan is er genoeg ruimte om jouw kwaliteiten te laten ontvouwen. Misschien komt je creativiteit of analytisch vermogen helemaal tot bloei en zit je in op een bepaald moment helemaal in de flow. De tijd lijkt wel verdwenen.


Maar voor je het weet gaat de bel, de telefoon, komt er een collega of huisgenoot langs met een kritische opmerking. En dan poef, dan is het weg. De schrikt zorgt voor een alertheid en de flowfocus verandert in een hyperfocus. En dat gebeurt allemaal in microseconden. De adem verkort, de hartslag gaat iets omhoog. Deze milde verstoring is uiteindelijk geen dreiging en al snel ontspant het innerlijke geactiveerde alarmsysteem weer.


Iedereen zal wel herkennen dat het dan wel weer wat lastiger is om in die flow te komen. Misschien herinner je je ineens weer dat er nog een deadline te halen valt, of dat je zeker iets nog moet doen voor een bepaald tijdstip. Het brein heeft de kaders weer in beeld gebracht die de volledige openheid van jouw flow nu beperken en voedt toch nog jouw alarmsysteem.


Wat kan je dan doen?

Maak dan eens gebruik van de wijsheid van je lichaam. Adem een paar keer rustig met open mond uit. Of schud jezelf eens wat los, beginnend bij benen, dan armen, vervolgens heupen en schouders en daarna je hoofd. Zo ontlaad je de activeringen van je lichaam op basis van eerdere alarmsignalen. Je geeft aan je lichaam de signalen dat er geen directe dreiging was en dat het geactiveerde systeem weer kan kalmeren. Het is interessant om je steeds meer bewust te worden van de signalen van je lichaam, zodat je steeds scherper de onbewuste activeringen in beeld krijgt en daardoor ze kunt kalmeren.


Bouw ook "toegewijde tijd" in, waarbij je telefoons, deurbellen en andere verstoorders zoveel mogelijk buitensluit. Kijk eens in de instellingen van je mobiele telefoon en computer. Al die handige "pop-ups" en geluidjes bij binnenkomst van een nieuwe bericht kun je gewoon uitzetten. In moderne telefoons kun je zelf helemaal programmeren wie langs welk communicatiekanaal wel of niet mag storen. En hoewel steeds vaker verborgen, er zit ook gewoon een uitknop op die apparaten.


Alles moet

Er wordt de laatste tijd veel gesproken over de relatie tussen prestatiedruk en burn-out. Ik zie die relatie wel. Gedachten, beelden en instructies van binnenuit en buitenaf over hoe we moeten zijn brengen ons in een permanente staat van urgentie. En daarbij komt nog eens het groot aantal verstoringen door apparaten. Dat werpt obstakels op om helemaal vrij onze kwaliteiten in de wereld neer te zetten. Hoewel die prikkels allemaal prima cognitief kunnen managen, komt er bij een chronische druk een moment dat het activeringssysteem van het lichaam het opgeeft. De alarmbellen en signalen zijn lang genegeerd, en het lichaam heeft voor zichzelf bedacht dat de enige relevante response nog instorten is en rustig wacht tot de bui over is.


Waarom komt burn-out dan zoveel voor? Volgens de laatste CBS statistieken hebben miljoenen mensen er mee te maken, en met name jongeren! Burn-out is wat mij geen welvaartsziekte maar een overlevingsmechanisme in onze overprikkelde maatschappij, waarin een aloude "niet klagen maar dragen" devies nog steeds als een cultuur collectieve boodschap in ons zit. Pas als het echt niet meer gaat, dan stoppen we. En met name jongeren, die in een tijdperk zijn opgegroeid waar alles met alles verbonden is, zichtbaar en daarmee ook oplosbaar, voelen steeds meer de druk om meer te presteren en leren steeds minder dat er gewoon zijn ook al voldoende is.


Klinkt dit bekend en wil je hier meer over weten? Of wil je er mee aan de slag en wil je met interesse kijken naar wat maakt dat jij misschien onbewust gestresst raakt? Maak dan eens een afspraak om te ontdekken hoe lichaam en geest tot rust kunnen komen en dat je blik weer kan verruimen.


Probeer gerust eens deze ingesproken meditatie uit. Ik hoor graag van je wat je er van vindt!


Praktijknieuws

Vanaf januari is mijn praktijk ook open op vrijdag. Met deze aanpassing zijn mijn openingstijden:

  • dinsdag van 19:30 tot 21:30

  • woensdag van 9:30 tot 21:30 uur

  • donderdag van 9:30 tot 13:30 uur

  • vrijdag van 9:30 tot 18:00 uur

  • zaterdag van 9:30 tot 18:00 uur

De actuele tijden vind je altijd op de website. Wees van harte welkom!


Wist je trouwens dat je bij een aantal zorgverzekeraars in aanmerking komt voor een gedeeltelijke teruggave van de kosten? Ben je aanvullend verzekerd voor alternatieve geneeswijzen bij Zilveren Kruis, Avero Achmea, FBTO en OZF, ONVZ, PNOzorg en VvAA, Menzis, PMA of Anderzorg? Dan is de kans erg groot dat je 40 tot soms wel 65 euro terugkrijgt van je verzekering. Wil je hier gebruik van maken en staat jouw verzekeraar er niet tussen, dan is het wellicht een mooi moment om over te stappen. Lees hier meer informatie en actuele tarieven.



47 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page