top of page
  • Foto van schrijverDennis

Op je gemak met ongemak en 3 stappen om dat te oefenen


Dennis voert een rek met vooroverbuiging uit op een client

Vind je ze ook zo handig die draadloze koptelefoonoortjes? Geen last van die draad die maar in de weg zit. Lekker vrij naar muziek of podcast luisteren. En een mooi excuus om even geen contact te maken met anderen, want: "ik ben bezig met muziek luisteren". Ik was helemaal enthousiast toen ik voor het eerst deze draadloze dingen had. Ik kon er gelijk makkelijk mee hardlopen en muziek luisteren. Ik kon podcasts

luisteren terwijl ik de was aan het vouwen was. Ik kon bellen zonder de telefoon aan mijn oor. Heerlijk, draadloos! Wat een gemak en wat een genot.

Tot ik een piepje hoorde en nog één. Was ik net een kilometer onderweg van de geplande 10, nee hè, batterij leeg. Eerst het ene oortje toen de andere. Liep ik daar met twee nutteloze plastic dingen in mijn oren. Weg genot, weg gemak. Ik baalde als een stekker(!). Ik hervond onlangs mijn plezier weer helemaal terug in mijn bedrade oortjes. OK, tijdens hardlopen moet ik de draad weer onder mijn t-shirt leiden, en af en toen even rechttrekken, maar de batterijen gaan nooit onverwachts leeg. Het is plug and play. Ik heb geen oplaadstress meer. Of de vraag of de batterij het haalt.


In onze huidige wereld wordt alles steevast ontworpen op ultiem gebruiksgemak, een rimpelloze ervaring. Daar wordt ook slim gebruik gemaakt van ons vermogen om ons dingen voor te stellen. Als ik dit product, deze dienst of dat lidmaatschap heb, dan bereik ik mijn ideaalbeeld van het doel dat ik me heb voorgehouden. Als ik dat dan ook met twee klikken vrijwel direct in huis kan hebben, dan zou ik wel gek zijn om het niet te doen. Of toch wel?

Ongemak is iets dat we graag vermijden, daar zijn we op geprogrammeerd. Onze geest doet er bijna alles aan om ons te behoeden voor ongemak. Maar vaak is dat een drogredenatie van ons reptielenbrein. De geest maakt overwegingeen op basis van ervaringen, referentiekader, gedachten, scenario’s, angsten en verlangens. De feitelijkheid schiet er dan wel eens bij in. Want hoe groot is een bepaald ongemak nou eigenlijk? De geest zou kunnen bedenken dat we doodgaan als we voor een groep moeten spreken, maar in realiteit is daar natuurlijk niets van waar.

Dennis voert een acupressuur houding met zijn elleboog uit op de bil van een cliënt

Als je wil groeien en uit je spreekwoordelijke comfort zone wil komen, zul je de moed moeten opbrengen om de strijd aan te gaan met de geest, niet zozeer het ongemak zelf, maar de angst ervoor. Het zal vast geen wetenschappelijke term zijn, maar ik heb het voor mezelf anticipatieangst genoemd. Mooi vertegenwoordigd in de gevleugelde uitspraak: “de mens lijdt het meest aan het lijden dat hij vreest”. En die angst houdt ons in het krappe jasje van gemak.


Er komt een moment waarop je wellicht opmerkt dat dat krappe jasje van comfort je weerhoudt om open en voluit te leven. Om invullen te geven aan jouw diepste drive of motivatie om simpelweg een gelukkig leven te leiden. Dat is ook vaak het moment dat je zal merken dat je minder energie hebt, stramheid in je lijf gaat ervaren en misschien ook een korter lontje gaat krijgen. En dan komt het neer op een keuze maken. Kies je voor het ongemak van het oude krappe jasje, of voor het ongemak met zicht op meer ruimte en vrijheid?


Met lichaamsgericht werk, gebaseerd op de traditionele Thaise massage help ik je bij het opzoeken van het ongemak en er met kalm te bij te blijven. Want sommige strekkingen of acupressuur punten voelen intens. Maar door rustig te blijven ademen en het lichaam signalen van kalmte te geven, kunnen we de spanning ook laten ontspannen.


Ben je klaar om uit je krappe jasje te stappen? En zou je willen weten wat ik voor je kan doen? Maak dan een helemaal vrijblijvend een afspraak voor een Doorbraaksessie.

 

Met deze drie stappen kun je jezelf leren op gemak te komen met ongemak:


  • bewust ademhalen. Ademhalen doen we de hele dag door, geheel automatisch en aangestuurd door ons autonoom zenuwstelsel. Onbewuste prikkels kunnen zorgen voor een oppervlakkige of korte ademhaling. Denk er maar eens aan als je lang achter een scherm zit en je ineens merkt dat je diep moet zuchten. Door bewust op je ademhaling te letten, worden andere lichaamssensaties die eerder niet zo opvielen ineens helder. Neem even de tijd om je voeten goed op de grond te zetten, 4 tellen in te ademen, dan 4 tellen pauze te houden en dan 7 of 8 tellen uit te ademen. Doe dit zo'n 5 keer en merk op wat je kunt waarnemen in het lichaam. Geeft het lichaam een signaal (gapen of iets anders), volg dat dat gerust.

  • rustig bewegen. Rustig bewegen kan ook helpen om niet gelijk te rekken en strekken op plekken waar het een beetje beurs, stram of gevoelloos voelt. Met je rustige ademhaling maak je kleine bewegingen. Misschien eerst alleen met je vingers, dan je polsen en ook je ellebogen. Stem de bewegingen af op je ademhaling (zie hierboven). En vanuit die rustige beweging merk je de plekken op die misschien minder soepel zijn. Breng daar je aandacht en nodig in gedachte de plek uit om te ontspannen.

  • meditatie. Na te zijn gestart met bewust ademhalen, gevolgd door rustig bewegen kan de volgende stap voor meer bewustzijn en op je gemak raken bij ongemak zijn om te mediteren. Misschien vind je dat niks of word je er onrustig van om te mediteren. Mediteren kun je ook bewegend doen, je hoeft er niet per se voor stil te zitten. Waar het vooral om gaat is om je aandacht naar je lichaamssensaties te keren en ze op te merken zonder direct op te handelen. Vind je het lastig om dat helemaal zelf te doen? Luister dan eens een begeleide meditatie die ik heb ingesproken:



68 weergaven

Gerelateerde posts

Alles weergeven

Comments


bottom of page