top of page
  • Foto van schrijverDennis

Voor mijn 50e loop ik een marathon


Finish van de Halve Marathon in Utrecht
Utrecht halve marathon finish, Mei 2023 © MarathonPhotosLive

Ik hoorde het mezelf ineens zeggen tegen mijn hardloopmaatje. Na ons wekelijkse rondje van (meestal) 10km in de bossen van Doorn zaten we weer eens bij het Wapen te mijmeren over “Parijs”. Oftewel, de marathon van Parijs, die we samen nog eens willen lopen. En daar hebben we het al een tijdje over. Gewoon als een toekomstig doel. In bedrijfstermen zou je het ook ons “Big Hairy Audacious Goal” kunnen noemen. Volgende maand word ik 46, dus dat is eigenlijk al bijna 50, grapten we. En ik floepte het er zo uit : “Voor mijn 50e loop ik een marathon van Parijs!”. En dat gaan we natuurlijk samen doen.


We begonnen 4 jaar geleden samen te lopen, in coronatijd. Drie keer in de week vaste prik. Vooraf opwarmen of bootcamp oefenen, achteraf yogastretches. Steeds meer kilometers, wat intervaltraining, en vooral ook gewoon lekker bewegen. Volop met de neus in de statistieken bij terugkomst. Screenshots appen over en weer voor het vergelijken van de hartslagzones, etc. Het verplichte thuiswerken maakte plaats voor hybride werken op kantoor. En mijn verhuizing naar Arnhem maakte het wat lastiger om 3 keer per week af te spreken.


Desalniettemin lopen we elke week nog samen. En opvallend genoeg lopen we al die tijd blessurevrij. Onze routine met opwarmen en stretchen lijkt goed te werken! Een jaar geleden liepen we samen de halve marathon in Utrecht. Toch iets te weinig getraind, bleek achteraf. Het doel was simpelweg: laten we hem samen uitlopen.


Op verschillende kilometerpunten hielpen we elkaar door de moeilijke stukken. Maar op het eind bleven mijn kuiten maar krampen. Het bord “nog 500m” was al in zicht en ik zag in de berm een meisje liggen. Gewoon blijven lopen, en niet versnellen was het devies. Het zou toch zonde zijn om een paar honderd meter voor de finish neer te vallen. En zo haalden we de finish.


Ik haalde er een paar mooie lessen uit:

  • Als het even moeilijk wordt, mag je leunen op de ander.

  • Als de ander het moeilijk heeft, kun je die ondersteunen door er gewoon te zijn.

  • Bij ongemak hoef je er niet doorheen, maar kun je ook gewoon rustig verder gaan.

  • Niet het einddoel uit zicht verliezen bij een (eerste de beste) obstakel.

  • Vertrouw op mijn lijf en de training die ik heb gedaan, ook al was dat minder dan gedacht.


Nu ben ik niet zo’n bucketlist type en mijn brein maakt soms overuren met gedachten als: “Wat wil je daar nou mee bewijzen?”, “Waarom Parijs, als het ook hier kan?”, “Weet je wel hoeveel je moet trainen? Daar heb je toch helemaal geen tijd voor?”,  “Straks loop je jezelf voorbij en krijg je alsnog blessures….” Ik kalmeer mijn geest en focus op mijn lichaam. En dan voel ik dat ik dat kan. En ook: the word is out. Ik loop voor mijn 50e een marathon, en als het even meezit die van Parijs.


Het hebben van dat doel maakt dat ik nu wat meer met een lange-termijn-blik kijk: eerst nog de Zevenheuvelen in november, dan misschien de halve marathon in mei volgend jaar en in het najaar… enzovoort. En als ik denk “nu geen zin om een rondje te lopen” dan merk ik toch dat ik in beweging kom.


Zit jij ook op koers naar jouw BHAG? Heb jij de stappen er naar toe in beeld en lukt het om daar naar toe te werken? Of zit je vast en kom je eigenlijk niet verder. Vaak is het behalen van lange termijn doelen als het lopen van een marathon, maar zijn we geneigd om elke keer sprints te trekken. Zo maken we het overzichtelijk, maar gaat het denkproces van koersbepaling weer helemaal opnieuw van start.



Ontdek je zachte kracht

Ik heb speciaal voor mensen die vastzitten en genoeg hebben van sprintjes trekken een drie maanden traject ontwikkeld. Wil jij weer:


  • ontdekken hoe het is om veilig te kunnen verbinden met je lichaam en daarmee je geest ontspannen?

  • in beeld te krijgen waarom het lichaam vasthoudt en zo alert is ?

  • te ontdekken hoe je daarbij zelf meer aan de knoppen kunt zitten om jezelf te kalmeren bij spannende momenten, en de momenten van spanning minder overweldigend te maken?


En zo weer zelf de regie over jouw eigen loopbaan of koers te krijgen? Maak dan een afspraak voor een vrijblijvende doorbraaksessie van 30 minuten. Hierin vertel ik je precies hoe ik jou in 3 maanden kan begeleiden naar meer energie, vertrouwen en ontspanning.

36 weergaven

Gerelateerde posts

Alles weergeven

6:40 uur

Comments


bottom of page