• Dennis

(L)EVEN ON HOLD

Toen in maart de coronacrisis uitbrak, werd mijn leven flink opgeschud. Maar terugkijkend heeft het me ook veel gebracht. Ik ben gezonder gaan leven, door structureel te blijven sporten en ik heb goede keuzes kunnen maken die weer bijdragen en mijn koers en pad.

Zo stapte ik twee keer over van boekingssysteem voor mijn praktijk, heb ik mijn vaste praktijk opgezegd en werk ik weer flexibel vanuit Avanturijn of vanuit huis.

ONDERZOEK

En hoewel het me veel moeite kostte om mijn aandacht er bij te houden, is het me gelukt om mijn doelgroepenonderzoek af te ronden. Ik begon er in februari vol enthousiasme aan, maar was enigszins geimmobliseerd door wat er allemaal op ons af kwam. Uiteindelijk heeft de quarantainetijd me enorm geholpen om te verdiepen op het onderwerp: ontwikkelingstrauma. Tijdens mijn onderzoek ontdekte ik welke theorieën er zijn en hoe ik die kon koppelen aan mijn werk als Thaise masseur, ahum, Thaise Massage Therapeut! Want eind november ontving ik mijn diploma van Thai Dee, na drie en een half jaar leren, studeren, oefenen, onderzoeken en nog meer leren.


Mijn hypothese was dat de Traditionele Thaise Massage kan helpen bij het verlichten van klachten die veroorzaakt worden door ontwikkelingstrauma. Maar wat is ontwikkelingstrauma eigenlijk? Hoe ontstaat, wat is het effect ervan op het lichaam? En hoe zou de Traditionele Thaise Massage daar bij kunnen helpen? Een sleutel vond ik in de theorie van dr. Stephen Porges: de Polyvagaal theorie en de specifieke visie op het autonoom zenuwstelsel. In de komende blogs zal ik meer over mijn onderzoek vertellen. Wil je nu al meer weten? Stuur me een berichtje!


Dr. Jivaka beeldje

Als cadeau voor het behalen van mijn diploma kreeg ik van mijn echtgenoot dit prachtige beeldje van Dr. Jivaka Kumar Baccha (in het Thais ook Shivago of Zhivago genoemd) uit Chiang Mai. Deze vriend van de Boeddha en geneesheer van de koning is volgens de overlevering de oprichter van de Traditionele Thaise Massage. Hij is volgens vele ook de grondlegger van de Ayurvedische geneeskunst. Oorspronkelijk komt hij uit Noord-India, maar zijn reputatie als geneesheer is in de afgelopen eeuwen verspreid. Veel van de oorspronkelijk kennis is verloren gegaan. Een deel van de beschrijvingen van zijn kennis zijn in de 18e eeuw vereeuwigd op de muren van de Wat Po tempel in Bangkok, waar ze nog steeds te bestuderen zijn. In de mantra die vaak wordt gebruikt voorafgaand aan een Thaise massage ("Om Namo Shivago Silasa Ahang") wordt Dr Jivaka geëerd.

NIEUW SEIZOEN

Intussen staat ons leven weer gedeeltelijk on hold. En wat anders is dan de intelligente lockdown in het voorjaar, dat is het seizoen. Korte, grauwe dagen nodigen minder uit tot mooie avondwandelingen. Zo aan het einde van de herfst hebben de mooi gekleurde bladeren aan de bomen zich laten vallen. De natuur trekt zich in en bereidt zich voor op de kou. Het element Metaal (volgens de traditionele Chinese Medicijnleer) dat staat voor loslaten, afscheid nemen van wat je niet meer nodig hebt maakt langzamerhand plaats voor het element Water. Dat element staat zowel voor de dood, het vergankelijke, als de oerbron van het nieuwe leven dat dan weer kan ontstaan. De energie keert naar binnen, tijd voor rust. In ons westerse bestaan is voor ons traditioneel het einde van het jaar het moment voor het maken van nieuwe plannen. Er worden jaarplannen opgesteld, begrotingen gemaakt met Oud & Nieuw als het ultieme moment voor het maken van goede voornemens. En dat is eigenlijk heel gek omdat te doen op het moment dat onze natuur zich ontwikkelt van loslaten naar naar binnen keren. Mijn suggestie: stel het maken van die plannen eens uit tot februari. Neem de rust die past bij het seizoen, zet jezelf even op hold. En wanneer het Water element wordt opgevolgd door Hout ontstaat er nieuwe energie om plannen te laten ontspruiten en vorm te geven.

Water, Hout, Metaal? Wil je meer weten over de Traditionele 5-elementenleer, neem contact met me op!

CONTACT

Ik ben nog steeds ontzettend blij dat ik mag blijven masseren. Hoewel de mondkapjesplicht, die op 1 december is ingegaan, me eerst wat stress opleverde, merk ik dat ik er eigenlijk toch wel snel aan ben gewend.


Zit je lijf door het thuiswerken in de knoop? Voelt het niet helemaal meer in orde en heb je behoefte aan wat ruimte in het nek- rug- en/of schoudergebied of ergens anders in je lichaam? Of ervaar je extra stress of ongemak door het gemis aan contact met collega's of juist drukte thuis en heb je behoefte aan ontspanning? Plan dan gerust een afspraak in via mijn online agenda. Heb je vragen over wat ik voor je zou kunnen betekenen, schroom niet om contact op te nemen.

TIPS VOOR DONKERE WINTERDAGEN

  • Leestip: Fantoomgroei - waarin wordt onderzocht waarom de huidige indicatoren van economische welvaart eigenlijk niet zo veel zegt over ons welzijn.

  • Download de Ommetje app - loop regelmatig een rondje om jezelf en je hersenen actief te houden. Leuke feature: je kunt teamleden toevoegen!

  • Wil je meer actief sporten, maar weet je niet waar je moet beginnen? Ik ben in de zomer overgestapt naar Polar. Het horloge van Polar meet je activiteit, je slaap en je autonoom zenuwstelsel. Op basis daarvan ontvang je tips voor bewegen.

0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven

©2021 by OMNAMO