top of page

Hygiëne Protocol

Bij contactberoepen is het onvermijdelijk dat behandelaar en cliënt elkaar aanraken tijdens een behandeling. Toch kunnen we zowel als behandelaar als cliënt voorbereidingen treffen om risico's te minimaliseren in tijden waarin virussen ons daarin beperken. Tijdens de pandemie hebben we geleerd dat de richtlijnen van mijn belangenvereniging CATvergoedbaar erg effectief zijn geweest in het vermijden van besmettingen, van corona of griep of andere virussen.

 

Als je bij mij een afspraak wil maken, vraag ik je om de volgende zaken in acht te nemen, voor je eigen en ook mijn gezondheid. Hiermee hoop ik je toch een ontspannende en prettige ervaring te kunnen bieden. Heb je vragen over deze werkwijze, of twijfel je over je gezondheid? Neem dan contact met me op

Laatste wijziging: 18 februari 2024

Gezondheid

Kom niet naar de praktijk en verzet* je afspraak als:

  • je last van verkoudheids- of griepachtige klachten in brede zin hebt (bijv: loopneus, keelpijn, niezen, hoesten, hoofdpijn, koorts van 38 graden of hoger). Val je onder een zogeheten risicogroep, overleg dan van tevoren met me of het verstandig is de behandeling door te laten gaan. Als ik zelf klachten heb, dan zal ik de afspraak verzetten;

  • je in de 5 dagen voorafgaand aan de behandeling in aanraking bent geweest met iemand bij wie een griep of COVID-19 besmetting is vastgesteld of door de GGD gevraagd bent in quarantaine te gaan, zelfs al je geen klachten hebt;

  • er bij jezelf griep of  een COVID-19 besmetting is vastgesteld en je nog geen 5 dagen klachtenvrij bent geweest.

 

Mocht ik bij de start van de behandeling toch twijfelen aan je gesteldheid, dan kan ik besluiten om de behandeling niet door te laten gaan. Blijkt het dat er toch sprake was van griep of een COVID-19 besmetting, dan vraag ik je om me dat zo spoedig mogelijk te melden. Ik kan dan de andere cliënten die aanwezig zijn geweest op dezelfde dag er van op de hoogte stellen.

 

*Aan het verzetten van de afspraak zitten geen kosten verbonden bij genoemde klachten. Laat het wel tijdig (op de ochtend van de afspraak) weten. ​​Je vindt de link voor het verzetten van je afspraak in de e-mail met de afspraakbevestiging. 

In de praktijk

  • We begroeten elkaar zonder elkaar aan te raken, met een Thaise Wai Kruh groet;

  • Je mag zelf je jas of eventuele andere items aan de kapstok ophangen;

  • Probeer contact met objecten zo veel mogelijk te beperken, en was eerst je handen bij de wastafel met zeep of handdesinfectiemiddel; 

  • ​Zorg dat je je gemakkelijk zittende kleding al aan hebt, je kunt je natuurlijk wel omkleden;

  • Na de behandeling nemen we weer afscheid met een Thaise Wai Kruh;

  • Betalingen gaan per factuur. Ik neem geen contanten aan; 

  • Ik zorg ervoor dat je onderweg naar buiten zo weinig mogelijk objecten hoeft aan te raken. 

Extra hygiëne maatregelen

In mijn praktijk hou ik al een hoge hygiëne standaard aan. In de afgelopen tijd is gebleken dat onderstaande extra maatregelen goed hebben gewerkt om besmettingen te voorkomen: 

 

  • Ik gebruik hygiënische kussenbeschermers voor kussens die ik ter aanvulling en ondersteuning nodig heb. Ik zorg voor extra bescherming van de massagemat en vervang deze dagelijks. 

  • Na elke behandeling desinfecteer ik de contactvlakken. Aan het einde van de dag, zoals gebruikelijk, wordt de praktijkruimte elke dag na grondig gereinigd. Hierbij worden alle contactvlakken nog eens extra gedesinfecteerd;

  • Deze desinfecterende middelen zijn in de praktijk aanwezig;

  • Het toilet is te gebruiken, maak er gebruik van als het nodig is. Op het toilet zijn naast zeep om je handen te wassen ook extra desinfecterende middelen aanwezig.  

 

Met deze extra hygiëne maatregelen beperken we het risico van overdracht tot een minimum. Bij het boeken van een afspraak aanvaarden we beiden het risico, mocht er ondanks alle voorzorgsmaatregelen toch sprake zijn van een besmetting van griep of COVID-19.​

bottom of page