Bewegingscoaching

Iedereen weet het eigenlijk wel: bewegen is ontzettend belangrijk om je lijf gezond te houden. Niet bewegen is naast roken en drinken van alcohol één van de grootste risicofactoren voor een keur aan ziektes en klachten te ontwikkelen. Waarom is het dan toch soms zo moeilijk om in beweging te komen? Wat let ons om achter de computer op te staan en even te springen en dansen om de bloedsomloop weer op gang te krijgen? Of om dat half uurtje gewoon in te plannen in je dagelijkse drukke bestaan om te wandelen of te sporten? 

Tijdens de lockdowns in de coronapandemie, toen onze dagelijkse drukke sociale interacties verminderden en zelfs teamsports niet mogelijk waren, zag je een enorme opkomst aan mensen die toch in beweging kwamen: wandelen, hardlopen, bootcampen, fietsen. Misschien was er meer tijd beschikbaar door het vermijden van reistijd tussen thuis en school, kantoor of anderszins. Of misschien werd iedereen aangespoord voor een gezonde leefstijl doordat bekend werd dat het corona-virus extra hard aankwam bij mensen met obesitas en ander onderliggend lijden?  

Hoe begin je met bewegen? Wat motiveert je en wat weerhoudt je? Lukt het je om je eigen lichaam in beweging te krijgen of heb je wat hulp nodig. Heb je minder vertrouwen in je lijf, of heb je bij eerdere enthousiaste pogingen blessures opgelopen? Een bewegingscoachingsessie is geschikt voor mensen die al een tijdje denken over bewegen, maar niet weten hoe te starten, mensen die in het verleden blessures hebben opgelopen of mensen die door huidige klachten beperking ervaren om te bewegen.

Wat kun je verwachten?

 

In mijn bewegingscoachingssessie werken we niet aan het verbeteren of optimaliseren van jouw specifieke sporttechnieken. We kijken naar wat er binnen jouw mogelijkheden haalbaar is om in beweging te komen of te blijven en daar plezier in te hebben. Van lichte oefeningen vergelijkbaar met yin yoga tot het maken van een goed opwarm- en stretchplan rondom intensievere workouts zoals hardloopsessies die blessures voorkomen. De basis van zo’n plan komt voort uit jouw vraag en behoefte en de kennis en wijsheid van de 5-elementenleer uit de Traditionele Chinese Medicijnleer. 

 

Afhankelijk van je vraag en je doelstelling kunnen we in een 1-op-1 sessie bewegen in welke vorm dan ook, in de praktijk of buiten als het weer het toe laat. Voorafgaand aan de eerste behandeling ontvang je van mij een vragenlijst. Aan de hand van de antwoorden maken we in tijdens de eerste behandeling een wekelijks bewegingsplan en gaan we direct aan de slag. We monitoren en bespreken regelmatig welke onderdelen je plezier geven en welke onderdelen niet bijdragen aan je motivatie. De frequentie van de behandeling passen we aan aan jouw behoefte. Samen wijzigen we het plan tot een optimaal en werkbaar plan om beweging een vast onderdeel van je dagelijkse of wekelijkse routine te maken. 

Extra informatie

 

  • Een bewegingscoachingsessie houdt in dat we gaan bewegen. Draag makkelijk zittende kleding zoals een t-shirt (met lange mouwen), een jogging- of yogabroek of iets vergelijkbaars. Je kunt je ook ter plekke omkleden. 

 

  • Bewegingscoachingssessies kun je boeken voor 60 of 90 minuten. Met een behandeling van 60 minuten is het lichaam is er tijd voor overleg en bewegen. Een behandeling van 90 minuten biedt meer ruimte voor bewegen zelf.

Ben je klaar om in beweging te komen? Plan dan gemakkelijk in de online agenda de massage van jouw voorkeur:

Bewegingscoaching 60 minuten

Bewegingscoaching 90 minuten

Wil je maximaal resultaat van deze behandeling? Neem dan de tijd om rustig op te bouwen. Het is natuurlijk prima om een ambitieus doel te willen behalen, maar een nieuwe gewoonte integreren in je dagelijks leven kost al snel 7 tot 12 weken. Dat gaat met vallen en opstaan, dat hoort er bij. Het belangrijkste is dat je plezier hebt in de beweging.